Use este identificador para citar ou linkar para este item: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/12334
Tipo: Trabalho de Conclusão de Curso
Título: CARTOGRAFIAS DO SILÊNCIO: NARRATIVAS DE LUTAS, RESISTÊNCIAS E SUBJETIVIDADE DE MULHERES NO CAMPO ACADÊMICO
Autor(es): JHENIFER RODRIGUES MATIAS
Primeiro orientador: TELMA ROMILDA DUARTE VAZ
Resumo: O artigo aborda as trajetórias de duas estudantes da UFMS-Naviraí, revelando como gênero, raça e classe moldam seus percursos acadêmicos. Com base em narrativas biográficas e teorias feministas e decoloniais, destacando estratégias de resistência.
Abstract: This article is part of the inter-institutional research project "Narrative Research: Interfaces between Gender Diversity, Experiences, Struggles, and Resistance in the Academic Environment," developed in partnership among UFMS, UFSCar, and UEMS, and linked to the Biograf Research and Study Group (UFMS/CPNV). The project aims to analyze, through the lens of gender diversity, the experiences of struggle and resistance lived by female and LGBTQIAPN+1 students in higher education. Within this broader investigation, the present study focuses on the narratives of two students from the Federal University of Mato Grosso do Sul – Naviraí Campus – emphasizing how gender, race, and class intersect in their academic journeys. Grounded in feminist and decolonial epistemologies, the study draws on authors such as Silvia Federici, Gerda Lerner, Kimberlé Crenshaw, and Djamila Ribeiro, and adopts a narrative methodology guided by Fritz Schütze’s biographical analysis and Walter Benjamin’s hermeneutic perspective. The interviews reveal experiences shaped by multiple forms of exclusion — such as racism, single motherhood, disability, and class inequality — but also by strategies of resistance and self-reinvention. The study highlights the power of narrative listening in producing situated knowledge and affirming a more plural, inclusive university committed to social justice.
Palavras-chave: Gênero
Interseccionalidade
Pesquisa narrativa
Campo Acadêmico
Epistemologias feministas e decoloniais.
País: 
Editor: Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
Sigla da Instituição: UFMS
Tipo de acesso: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/12334
Data do documento: 2025
Aparece nas coleções:Ciências Sociais - Licenciatura (CPNV)

Arquivos associados a este item:
Arquivo TamanhoFormato 
29058.pdf361,75 kBAdobe PDFVisualizar/Abrir


Os itens no repositório estão protegidos por copyright, com todos os direitos reservados, salvo quando é indicado o contrário.