Use este identificador para citar ou linkar para este item: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/10989
Tipo: Trabalho de Conclusão de Curso
Título: O ENSINO DA LÍNGUA PORTUGUESA PARA SURDOS COMO SEGUNDA LÍNGUA E O USO DAS NOVAS TECNOLOGIAS DIGITAIS
Autor(es): LANA THAYS PIRES DA SILVA
Primeiro orientador: BRUNO ROBERTO NANTES ARAUJO
Resumo: O objetivo principal apresentar é panorama sobre o papel fundamental das tecnologias digitais no ensino da Língua Portuguesa (LP) como segunda língua para estudantes surdos.
Abstract: The main objective of this article is to present an overview of the fundamental role of digital technologies in teaching Portuguese as a second language (L2) to deaf students. Through a netnographic study, the research seeks to identify the most commonly used technological tools and their contributions to teaching and learning processes. Based on a bibliographic review and the analysis of pedagogical practices, the aim is to understand how the use of these technologies can help overcome linguistic barriers and promote the educational inclusion of deaf individuals in learning written Portuguese (L2). Additionally, the research proposes some bilingual activities utilizing these technologies. This study is grounded in the works of scholars in Deaf Studies and Assistive Technology, such as Quadros and Karnopp (2004), Karnopp (2006), Müller and Karnopp (2015), Campello (2008), Campello and Rezende (2014), and Mill (2013), who have significantly contributed to discussions concerning deaf education and assistive technologies.
País: 
Editor: Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
Sigla da Instituição: UFMS
Tipo de acesso: Acesso Restrito
URI: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/10989
Data do documento: 2024
Aparece nas coleções:Letras - Licenciatura (CPAQ)

Arquivos associados a este item:
Arquivo TamanhoFormato 
18622.pdf459,94 kBAdobe PDFVisualizar/Abrir


Os itens no repositório estão protegidos por copyright, com todos os direitos reservados, salvo quando é indicado o contrário.