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dc.creatorLETÍCIA LIMA MEZA-
dc.date.accessioned2024-11-26T11:55:54Z-
dc.date.available2024-11-26T11:55:54Z-
dc.date.issued2024pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufms.br/handle/123456789/9917-
dc.description.abstractBrazil has the largest public organ and tissue transplant system in the world, based on laws Nº 9434/1997 and Nº 10.211/2001, which protect donors and their families regarding consent to organ and tissue donation. Considering that Brazil is one of the largest countries in performing kidney and liver transplants, there is still a lack of scientific production on the reasons that lead to family refusal to donate organs and tissues from brain-dead patients for transplants. This research proposed, through a literature review, to map the causes of refusal to donate organs and tissues for transplants due to religious conviction. The integrative literature review was carried out by searching for productions in 8 seven virtual databases, namely: MEDLINE, LILACS, SCOPUS, PubMed, Science Direct, Web of Science, CINAHL and EMBASE, with the controlled descriptors of MeSH Terms and Emtree: “Tissue and Organ Procurement, Organ Transplantation, Third-Party Consent, organ donor, organ donation, transplantation and refusal”. A review protocol was previously constructed, which was tested and, after approval, registered on the Open Science Framework (OSF) platform, under the link: https://doi.org/10.17605/OSF.IO/D2TPS. The strategy used to develop the guiding question was the PVO, where P (population) were the donors of organs and tissues in Brain Death (BD); V (variable) the causes of refusal due to religious conviction and finally O (outcome) which were the causes of non-donation. After the searches, a total of 7,539 articles were retrieved; however, after reading them in full, there was a final sample of 24 studies. Among the main causes, the one that stood out most significantly was religious conviction regarding the meaning of BD, considering the ethical and moral values ​​for religiosity that makes it a difficult decision impasse, mainly due to the fact that there are cultural and religious groups where there is a deficit in knowledge of the concept of BD, as there is the conviction that if the “heart” still beats, even if artificially, the individual will be able to wake up; a fact that directly conflicts with moral values. Therefore, during the family interview, it is extremely important to verify possible weaknesses so that effective interventions can be made regarding the understanding of the concept of life after death.-
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherFundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sulpt_BR
dc.rightsAcesso Restritopt_BR
dc.subjectDoadores de Tecidos-
dc.subjectEnfermagem-
dc.subjectTransplante de órgãos-
dc.subjectConvicção religiosa.-
dc.subject.classificationCiências Exatas e da Terrapt_BR
dc.titleCAUSAS DE RECUSA FAMILIAR DE DOAÇÃO DE ÓRGÃOS E TECIDOS PARA TRANSPLANTES POR CONVICÇÕES RELIGIOSAS: REVISÃO INTEGRATIVApt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
dc.contributor.advisor1MARCOS ANTONIO FERREIRA JUNIOR-
dc.description.resumoO Brasil possui o maior sistema público de transplantes de órgãos e tecidos do mundo, baseado nas leis n° 9434/1997 e a n° 10.211/2001, que protegem o doador e os familiares acerca do consentimento da doação de órgãos e tecidos. Ao considerar que o Brasil é um dos maiores países na realização dos transplantes renais e hepáticos, ainda assim há escassez de produção científica acerca dos motivos que levam a recusa familiar para a doação de órgãos e tecidos de pacientes em morte encefálica para transplantes. Esta pesquisa propôs, por meio de uma revisão de literatura, mapear as causas de recusa pela doação de órgãos e tecidos para transplantes por convicção religiosa. A revisão integrativa de literatura se deu na busca de produções em 8 sete bases virtuais de dados, a saber: MEDLINE, LILACS, SCOPUS, PubMed, Science Direct, Web of Science, CINAHL e EMBASE, com os descritores controlados do MeSH Terms e do Emtree: “Tissue and Organ Procurement, Organ Transplantation, Third-Party Consent, organ donor, organ donation, transplantation e refusal”. Foi construído previamente um protocolo de revisão, que foi testado e após aprovado, registrado na plataforma The Open Science Framework (OSF), sob link: https://doi.org/10.17605/OSF.IO/D2TPS. A estratégia utilizada para elaboração da questão norteadora foi a PVO, onde P (população) foram os doadores de órgãos e tecidos em Morte Encefálica (ME); o V (variável) as causas da recusa por convicção religiosa e por fim O (do inglês, outcome) que foram as causas da não doação. Após as buscas, obteve-se um total de 7.539 artigos recuperados, no entanto, após a leitura na íntegra teve uma amostra final de 24 estudos. Dentre as principais causas, a que mais se destacou de forma significativa foi a convicção religiosa em relação ao significado de ME, ao ter em vista os valores éticos e morais para a religiosidade que torna um impasse de difícil decisão, principalmente pelo fato de existir grupos culturais e religiosos onde há déficit no conhecimento do conceito de ME, pois há a convicção de que se o “coração” ainda bate, mesmo que de forma artificial, o indivíduo poderá acordar; fato que entra em dilema diretamente com os valores morais. Portanto, durante a entrevista familiar é de suma importância verificar possíveis fragilidades para que possam haver intervenções eficazes acerca do entendimento do conceito de vida pós morte.pt_BR
dc.publisher.countrynullpt_BR
dc.publisher.initialsUFMSpt_BR
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