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dc.creatorFERNANDA CALAZANS CARVALHO-
dc.date.accessioned2024-06-20T18:50:28Z-
dc.date.available2024-06-20T18:50:28Z-
dc.date.issued2024pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufms.br/handle/123456789/8855-
dc.description.abstractThe present study presents some reflections from an ongoing research. For now, based on the concepts of "race," racism, and ethnicity, our aim is to reflect on the education of children in the early years of elementary school. The research is characterized as qualitative and documentary, involving the analysis of bibliographic materials, namely, history textbooks for the first cycle of elementary education. Drawing on authors such as Munanga, Fanon, Stuart Hall, and Mwewa, among others, we engage with Kantian concepts of "minority" and "majority," which, to some extent, underpin Adorno's concept of "emancipation" that we will be working with. This investigation is justified insofar as if "races" do not exist biologically, genetically, or scientifically, then the racist individual acts and thinks under the guardianship of others – minority – which presupposes the existence of different "races" and their hierarchical ordering. We conclude that it is necessary to undertake an educational formative process aimed at subjective emancipation or achieving majority. Since racism persists, it can be said that there is still no collective majority regarding the dismantling of racial hierarchies.-
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherFundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sulpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectracismo-
dc.subjectmaioridade-
dc.subjecteducação-
dc.titleEDUCAÇÃO PARA A MAIORIDADE DIANTE DO RACISMO EM CONTEXTOS DIVERSOS: LIVROS DIDÁTICOS DE HISTÓRIA DO ENSINO FUNDAMENTAL Ipt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.advisor1Christian Muleka Mwewa-
dc.description.resumoO presente estudo apresenta algumas reflexões de uma pesquisa desenvolvida. Por ora, a partir dos conceitos de “raça”, racismo e etnia, objetivamos refletir sobre a educação das crianças do ensino fundamental do ciclo inicial. A pesquisa se caracteriza como qualitativa documental, com a análise de materiais bibliográficos, quais sejam, livros didáticos para o ensino de história no ensino fundamental primeiro ciclo. A partir de autores como Munanga, Fanon, Stuart Hall e Mwewa, entre outros, dialogamos com os conceitos kantianos de “menoridade e maioridade” que, de certa forma, alicerçaram o conceito adorniano de “emancipação” com os quais iremos operar. Essa investigação se justifica uma vez que, se “raças” não existem biologicamente ou geneticamente, tampouco cientificamente, logo o indivíduo racista age e pensa sob a tutela de outrem – menoridade – que pressupôs a existência de diferentes “raças” hierarquizando-as. Concluímos que é preciso empreender um processo formativo através da educação que objetive a emancipação em direção à maioridade subjetiva. Uma vez que o racismo persiste, podemos dizer que ainda não há maioridade coletiva sobre a destituição das hierarquias raciais.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initialsUFMSpt_BR
Aparece nas coleções:Programa de Pós-Graduação em Educação (Câmpus de Três Lagoas)

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