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dc.creatorRenan Ramires de Azevedo-
dc.date.accessioned2024-11-25T21:43:38Z-
dc.date.available2024-11-25T21:43:38Z-
dc.date.issued2024pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufms.br/handle/123456789/9911-
dc.description.abstractThis study aimed to identify how the process of signification occurs concerning the icon and devotional practices of Our Lady of Perpetual Help. For this, we used the theoretical and methodological principles of Discourse Semiotics (Greimas, 1970), a French theory that focuses on the signification of texts through the analysis of their respective structures in the relation between content and expression (Hjelmslev, 2013 [1961]), which thus produces meaning. The corpus of this work, as previously mentioned, comprises the enunciations related to the figure of Our Lady of Perpetual Help, with a specific focus, for analytical demonstration, on the practices occurring at the Santuário Estadual de Nossa Senhora do Perpétuo Socorro (State Shrine of Our Lady of Perpetual Help), placed in Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brazil – as it has been the shrine that most extensively reproduces practices of this popular devotion in the country. More precisely, the corpus is organized into: a) the Novena of Our Lady of Perpetual Help – through the rite recorded in the Novenário/Pocketbook, the practice itself, and its online maintenance during the Covid-19 pandemic, through the recording of the rite on YouTube; b) the Icon of Our Lady of Perpetual Help and its placement in the sacred space; and c) excerpts of enunciations of Perpetual Help as the patroness of a place, in this case, selected excerpts include the litany and the consecration of the patroness of Mato Grosso do Sul, recited during the mass on the patroness's day at the same locus in question. For the analysis, the methodology of the generative process of meaning was employed, using the concepts of the fundamental level, the narrative level, and the discursive level in content analysis, as well as chromatic, eidetic, and topological categories in the pictorial expression analysis of the icon. Furthermore, this research presents tensive considerations regarding the tonicity of the ritual discourse genres in the Novena and the religious enunciators (God, Our Lady, and Saints in general) in the current Catholic rite, which, when related, exhibit a certain hierarchy. Thus, this research is situated within the tradition of semiotic studies about religion/religiosity, and based on the results obtained, we were able to understand, for instance, the textual organization of the enunciations of Our Lady of Perpetual Help, their themes and figures and how they relate, their enunciative functioning, among other contributing points. Through the dissemination of this research, we hope to introduce new semiotic objects in the religious discursive domain and provide new boundaries and meanings in the conception of the sacred in its various forms of manifestation.-
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherFundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sulpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSemiótica Discursiva-
dc.subjectDiscurso Religioso-
dc.subjectDiscurso Mariano-
dc.subjectNovena-
dc.subjectSantuário Estadual de Mato Grosso do Sul.-
dc.titleA significação de Nossa Senhora do Perpétuo Socorro: análise semiótica do Ícone e das práticas devocionais.pt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.advisor1Sueli Maria Ramos da Silva-
dc.description.resumoO presente estudo teve como objetivo geral identificar como se dá o processo de significação do ícone e das práticas devocionais de Nossa Senhora do Perpétuo Socorro. Para isso, utilizamos os preceitos teóricos-metodológicos da Semiótica Discursiva (Greimas, 1970), teoria francesa que possui como objeto a significação de textos, por meio da análise de suas respectivas estruturas, na relação de conteúdo e expressão (Hjelmslev, 2013 [1961]) que, assim, produz o sentido. O corpus deste trabalho, como previamente dito, são os enunciados relacionados à figura de Nossa Senhora do Perpétuo Socorro, obtendo como recorte, para demonstração analítica, as práticas ocorridas no Santuário Estadual de Nossa Senhora do Perpétuo Socorro, localizado na cidade Campo Grande, em Mato Grosso do Sul, Brasil – tendo em vista ser o Santuário que mais reproduz práticas desta devoção popular no país. Mais precisamente, o corpus está organizado em: a) a Novena de Nossa Senhora do Perpétuo Socorro – por meio do rito registrado no Novenário/Livro de Bolso, a prática em si e sua manutenção on-line frente à pandemia da Covid-19, pela gravação do rito no YouTube; b) o Ícone de Nossa Senhora do Perpétuo Socorro e sua disposição no espaço sagrado; e c) recortes de enunciados de Perpétuo Socorro como padroeira de um lugar, neste caso, foram recortadas a ladainha e a consagração da padroeira de Mato Grosso do Sul, rezadas na missa do dia da padroeira no mesmo locus em questão. Para análise, foi utilizada a metodologia do percurso gerativo do sentido, por meio dos conceitos do nível fundamental, do nível narrativo e do nível discursivo na análise do conteúdo, e as categorias cromáticas, eidéticas e topológicas, na análise da expressão pictórica do ícone. Além disso, esta pesquisa apresenta considerações tensivas sobre a tonicidade dos gêneros do discurso ritual na Novena e dos enunciatários religiosos (Deus, Nossa Senhora e Santos em geral) no presente rito católico que, relacionados, apresentam determinada hierarquização. Assim, esta pesquisa se insere na tradição de estudos semióticos sobre religião/ religiosidade e, a partir dos resultados apreendidos, pudemos entender, por exemplo, a organização textual dos enunciados de Nossa Senhora do Perpétuo Socorro, quais seus temas e figuras e como estes se relacionam, seu funcionamento enunciativo, dentre outros pontos de contribuição. Com a divulgação da presente pesquisa, esperamos apresentar novos objetos semióticos no domínio discursivo religioso e proporcionar novos limites e significados na concepção do sagrado em suas mais variadas formas de manifestaçãopt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initialsUFMSpt_BR
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