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dc.creator-
dc.date.accessioned2024-11-24T01:22:21Z-
dc.date.available2024-11-24T01:22:21Z-
dc.date.issued2024pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufms.br/handle/123456789/9840-
dc.description.abstractThis end-of-course work highlights the meanings produced in evangelical Christian religious discourse about homosexuality and homosexuals. As an investigative method, this research is based on French Discourse Analysis, whose main thinkers are Michel Pêcheux in France and Eni Puccinelli Orlandi in Brazil. As for the theoretical basis of this work, studies and analyses conducted by the two researchers mentioned were used, as well as other renowned authors in the field in question, who are referenced throughout this text. In relation to the object of study, three evangelical Christian religious pronouncements were used, given in interviews available on the YouTube streaming platform, enunciated by Brazilian evangelical religious leaders, namely: Aline Barros, Bruna Karla and Silas Malafaia. One of the main aims of this research is to present the meanings produced in the specified discourse on homosexuality from a materialist Pecheutian perspective. Based on the analysis carried out, regularities were found in the three statements. By way of detail, these are: notions of sin that qualify deviant sexualities in the Christian imaginary, terms such as practice, choice and option that personify homosexuality, and finally, heteronormativity manifested by the traditional conception of family and correct sexuality according to evangelical religious discourse. This evidence made it possible to conclude that there is a common ideological functioning in the discourses observed, in which the position of the evangelical subject can be seen. In relation to this terminology, it can be seen that this subject manifests, through the Christian discursive formation to which he is inscribed, through his social place and discursive position, dogmas stemming from his religion. When analyzing the evangelical discourse, one can see that there is a discursive formation in the Christian milieu that governs the actions of the faithful, leading to positions against certain themes, such as homosexuality, adultery, abortion and prostitution, for example.-
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherFundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sulpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAnálise de Discurso-
dc.subjectDiscurso Religioso Cristão Evangélico-
dc.subjectHomossexualidade-
dc.subjectReligião-
dc.subjectIdeologia.-
dc.subject.classificationLinguísticapt_BR
dc.titleReligião e homossexualidade: produção de sentidos em entrevistas com líderes religiosos evangélicospt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
dc.contributor.advisor1FLAVIO DA ROCHA BENAYON-
dc.description.resumoEste trabalho de conclusão de curso destaca os sentidos produzidos no discurso religioso cristão evangélico acerca da homossexualidade e do homossexual. Como método investigativo, a presente pesquisa filia-se à Análise de Discurso de linha francesa, a qual tem como principais pensadores Michel Pêcheux, na França, e Eni Puccinelli Orlandi, no Brasil. Quanto ao embasamento teórico deste trabalho, foram utilizados estudos e análises conduzidas pelos dois pesquisadores mencionados, bem como por outros renomados autores do campo em questão, os quais são referenciados ao longo deste texto. Em relação ao objeto de estudo, foram utilizados três pronunciamentos religiosos cristãos evangélicos, concedidos em entrevistas disponíveis na plataforma de streams YouTube, enunciados por líderes religiosos evangélicos brasileiros, a saber: Aline Barros, Bruna Karla e Silas Malafaia. Um dos principais objetivos desta pesquisa é apresentar os sentidos produzidos no especificado discurso acerca da homossexualidade sob a ótica materialista pecheutiana. A partir das análises realizadas, notaram-se regularidades presentes nos três dizeres. A título de detalhamento, são elas: noções de pecado qualificadoras das sexualidades desviantes no imaginário cristão, termos como prática, escolha e opção personificadores da homossexualidade, e por fim, a heteronormatividade manifestada pela concepção tradicional de família e sexualidade correta conforme o discurso religioso evangélico. Estas evidências possibilitaram concluir que há um funcionamento ideológico comum nos discursos observados, nos quais se pode notar a posição de sujeito evangélico. Em relação a essa terminologia, depreende-se que este sujeito manifesta, por intermédio da formação discursiva cristã a qual está inscrito, pelo lugar social e posição discursiva, dogmas provenientes de sua religião. Ao analisar o discurso evangélico, percebe-se que há uma formação discursiva no meio cristão que rege as ações dos fiéis, acarretando posições contrárias a determinados temas, como a homossexualidade, o adultério, o aborto e a prostituição, por exemplo.pt_BR
dc.publisher.countrynullpt_BR
dc.publisher.initialsUFMSpt_BR
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