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dc.creatorRAUL GOMES DA SILVA-
dc.date.accessioned2024-01-12T11:40:54Z-
dc.date.available2024-01-12T11:40:54Z-
dc.date.issued2023pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufms.br/handle/123456789/8260-
dc.description.abstractThis thesis analyzes the figurations of the modernist intellectual in the work of Cyro dos Anjos, based on the author's journalistic texts, the letters exchanged with the poet Carlos Drummond, organized in the book Cyro & Drummond: correspondências de Cyro dos Anjos e Carlos Drummond de Andrade, by Wander Melo Miranda and Roberto Said (2012), and his three novels, Amanuense Belmiro (1937), Abdias (1945) and Montanha (1956). The aim was to point out the processes of inscription of the modernist intellectual in the collective memory, the conscious engendering of the subject, the construction and destruction of selfimages, the manipulation of his own archive as a gesture of performance and the implications of these procedures for understanding Brazilian late modernity in its plural and fragmentary aspect. It examined the role of the writer as an intellectual, the relations maintained with the state, the processes of artistic creation, taking into account the ambiguities and contradictions, the unfinished nature and erasure of intimate and autofictional writing, as well as the displacements operated on hegemonic identities and power relations. The research pointed to the diffuse and melancholic nature of intellectual performance, seen as intrinsic to the country's urban modernization process and the conflicts arising from the transit between the archaic and the modern, the rural and the urban, the regional and the cosmopolitan. This proposal was developed in dialogue with Eneida Maria de Souza (1998), (2011), Luís Bueno (2015), Leonor Arfuch (2010), Mônica Velloso (1987), Sergio Miceli (2001), Michael Löwy and Robert Sayre (2015), Edward Said (2005), Julien Benda (2007), among others.-
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherFundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sulpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCyro dos Anjos-
dc.subjectIntelectual modernista-
dc.subjectRomances-
dc.subjectDiário íntimo, Figurações-
dc.titleFIGURAÇÕES DO INTELECTUAL MODERNISTA NA OBRA DE CYRO DOS ANJOSpt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.contributor.advisor1Rosana Cristina Zanelatto Santos-
dc.description.resumoA presente tese realiza uma análise das figurações do intelectual modernista na obra de Cyro dos Anjos, a partir de textos jornalísticos do autor, das cartas intercambiadas com o poeta Carlos Drummond, organizadas no livro Cyro & Drummond: correspondências de Cyro dos Anjos e Carlos Drummond de Andrade, por Wander Melo Miranda e Roberto Said (2012), e dos seus três romances, amanuense Belmiro (1937), Abdias (1945) e Montanha (1956). Buscou-se apontar os processos de inscrição do intelectual modernista na memória coletiva, o engendramento consciente do sujeito, a construção e destruição de imagens de si, a manipulação do seu próprio arquivo como um gesto de performance e as implicações desses procedimentos para a compreensão da modernidade tardia brasileira em seu aspecto plural e fragmentário. Examinou-se o papel do escritor como intelectual, as relações mantidas com o Estado, os processos de criação artística, levando em consideração as ambiguidades e contradições, o caráter de inacabamento e de rasura da escrita íntima e autoficcional, assim como os deslocamentos operados nas identidades hegemônicas e nas relações de poder. As investigações apontaram a natureza difusa e melancólica da atuação intelectual, apreendida como intrínseca ao processo de modernização urbana do país e aos conflitos decorrentes do trânsito entre o arcaico e o moderno, o rural e o urbano, o regional e o cosmopolita. Tal proposta foi desdobrada em diálogo com Eneida Maria de Souza (1998), (2011), Luís Bueno (2015), Leonor Arfuch (2010), Mônica Velloso (1987), Sergio Miceli (2001), Michael Löwy e Robert Sayre (2015), Edward Said (2005), Julien Benda (2007), entre outros.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initialsUFMSpt_BR
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