Use este identificador para citar ou linkar para este item: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/11071
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dc.creatorMauricio Loubet-
dc.date.accessioned2025-01-14T17:01:42Z-
dc.date.available2025-01-14T17:01:42Z-
dc.date.issued2024pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufms.br/handle/123456789/11071-
dc.description.abstractThe education of Deaf students is a widely debated issue due to the numerous linguistic and methodological obstacles that compromise these learners’ academic development. To carry out this research, we established the following general objective: to problematize the contributions of critical visual literacy and the (de)colonial perspective to Deaf education. Building on this goal, we specifically aimed to: (1) Discuss the concepts of Critical Visual Literacy by articulating their definitions, characteristics, and relevance in the educational context; and (2) Describe the manifestations and implications of (de)colonial occurrences in Deaf education. In order to achieve these objectives, we conducted a bibliographical study with a qualitative approach, developing the reflections that emerged during the research process. The literature review took place in January 2023 and identified theses and dissertations published from 2000 to 2019. Consequently, we drew upon studies related to Deaf education (Ferreira, 2019; Mendes, 2015; Perlin, 2003; Giordani, 2003; Nascimento & Silva, 2019; Mahl & Ribas, 2013; Sá, 2006; Lane, 2008; Longman, 2007; Freitas, 2021; Lobato, 2023; Quadros, 1997, among others), critical visual literacy (Ferraz, 2011, 2012, 2014, 2019; Mizan, 2011, 2013; Cotrim, 2018; Ferraz & Mizan, 2019, 2023; Mizan & Ferraz, 2021; Cotrim & Ferraz, 2014; Takaki, 2012, among others), and (de)coloniality (Maldonado-Torres, 2003; Mignolo, 2003, 2017; Quijano, 2005, 2007; Walsh, 2009, among others). In addition to discussing these areas, we developed three reflective axes featuring questions to foster possible meanings and viewpoints generated from the images we selected. The results indicate a lack of research focusing on critical visual literacy for Deaf students, highlighting the need to broaden methodological and theoretical horizons to include and value Deaf individuals’ visual and communicative experiences in this field of study. Keywords: Deaf, education, critical visual literacy, (de)coloniality.-
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherFundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sulpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSurdos, educação, letramento visual crítico, (de)colonialidade.-
dc.titleDIALOGANDO SOBRE EDUCAÇÃO DE SURDOS, (DE)COLONIALIDADE E LETRAMENTO VISUAL CRÍTICOpt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.contributor.advisor1Nara Hiroko Takaki-
dc.description.resumoA educação de alunos Surdos é uma questão amplamente debatida devido aos inúmeros obstáculos linguísticos e metodológicos que comprometem o desenvolvimento da aprendizagem desses estudantes. Para desenvolver a pesquisa, estabelecemos o seguinte objetivo geral: problematizar as contribuições do letramento visual crítico e da perspectiva (de)colonial para a educação de Surdos. Partindo de tal objetivo, especificamente almejamos: 1) Discutir os conceitos de Letramento Visual Crítico articulando suas definições, características e relevância no contexto educacional; 2) Descrever as manifestações e implicações de ocorrências (de)coloniais na educação de Surdos. Com o intento de alcançarmos tais objetivos, selecionamos a pesquisa bibliográfica, com abordagem qualitativa, para desenvolver as reflexões emergidas durante a pesquisa. O levantamento bibliográfico foi realizado em janeiro de 2023 e identificou teses e dissertações publicadas de 2000 a 2019. Sendo assim, recorremos a pesquisas atinentes à educação de Surdos (Ferreira, 2019; Mendes, 2015; Perlin, 2003; Giordani, 2003; Nascimento, Silva, 2019; Mahl, Ribas, 2013; Sá, 2006; Lane, 2008; Longman, 2007; Freitas, 2021; Lobato, 2023; Quadros, 1997 e entre outras), ao letramento visual crítico (Ferraz, 2011, 2012, 2014, 2019; Mizan, 2011, 2013; Cotrim, 2018; Ferraz e Mizan, 2019, 2023; Mizan e Ferraz, 2021; Cotrim e Ferraz, 2014; Takaki, 2012 e entre outras) e à (de)colonialidade (Maldonado-Torres, 2003; Mignolo, 2003, 2017; Quijano, 2005, 2007; Walsh, 2009 e entre outras). Além de discutirmos esses âmbitos, elaboramos três eixos reflexivos com indagações para fomentar as possíveis significações e pontos de vista gerados a partir de imagens que selecionamos. Os resultados indicam uma ausência de pesquisas focadas no letramento visual crítico para Surdos, destacando a necessidade de expandir os horizontes metodológicos e teóricos para incluir e valorizar as experiências visuais e comunicativas dos Surdos nesse âmbito de pesquisa. Palavras-chave: Surdos, educação, letramento visual crítico, (de)colonialidadept_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initialsUFMSpt_BR
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